Eerste therapieperiode en mijn dolphin swims - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu Eerste therapieperiode en mijn dolphin swims - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu

Eerste therapieperiode en mijn dolphin swims

Blijf op de hoogte en volg Mariska

12 Oktober 2014 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Bon tardi allemaal!
Bij deze weer een uitgebreide update vanuit warm en gezellig Curaçao.
De eerste therapieperiode van 2 weken zit erop. De tijd is voorbij gevlogen en afgelopen vrijdag heb ik afscheid genomen van de drie families die ik gevolgd en geholpen heb. In twee weken bouw je best wel een band op met de families. De drie kinderen hebben veel bereikt met de therapie. Om een voorbeeld te noemen: een jongetje dat niet kan praten, kan nu communiceren met ja en nee kaarten. Alle families waren zeer tevreden en ook de therapeuten. De samenwerking was heel goed verlopen. Nu breekt er weer een nieuwe en vooral drukke periode aan. Ik heb weer drie kinderen die ik ga begeleiden, maar dit keer drie Duitse kinderen dus ik moet mijn Duits even flink gaan bijspijkeren, gelukkig kunnen de andere stagiaires me hierbij helpen.
Ik zal nog eens kort beschrijven hoe mijn werkdag hier eruit ziet. Het begint `s ochtends met het klaarzetten van alle spullen. De wetsuits en de handdoeken van de kinderen moeten naar boven gebracht worden en voor de sessies moeten boxen klaargezet worden met materiaal. Daarna halen we het kind op en gaan we eerst binnen werken en gaan we omkleden, dan naar beneden de band en de vinnen opzoeken en de therapeut kleed zich dan om, ik houd dan het kind bezig. Als volgt gaan we naar het dock. Het kind gaat zwemmen met de dolfijn en mag allerlei activiteiten doen. Dan is er een docktijd, dan gaan we samen op het dock kort werken en als volgt gaat het kind weer in het water zwemmen met de dolfijn. Tijdens de watertijd maak ik aantekeningen voor de therapeut. Daarna gaan we douchen en omkleden en is er een nabespreking met de ouders. Tussendoor mogen ouders wel eens dichterbij komen kijken en er worden veel foto`s en video`s gemaakt van het kind. Als laatste maak ik alle spullen schoon samen met het kind en dan sluiten wij aan bij de nabespreking. Aan het einde van de dag maken de stagiaires de matten en dergelijke schoon.
De afgelopen twee weken heb ik veel indrukken opgedaan en heb ik gemerkt dat de dolfijn een hele belangrijke rol speelt in de therapie, maar ook zonder de dolfijn kun je op een hele creatieve manier aan je doelen werken. Ze hebben hier veel leuke materialen. Ik heb al een hoop nieuwe ideeën opgedaan voor mijn werk in Nederland. Ook staan de therapeuten open voor vragen en ik ben deze periode veel te weten gekomen over fysiotherapie. Heel interessant.
Naast mijn werk heb ik ook wat vrije tijd om leuke dingen te doen en Curaçao te ontdekken. Doordeweeks zijn we vaak wel erg moe na het werk, want het is wel heel intensief in het warme klimaat en je werkt hard. Vaak eten we gezellig met elkaar buiten op de boot. We hebben de groep in tweeën gesplitst, want anders wordt het koken wel erg lastig. We eten vaak pas laat, want na werk wil je graag douchen en je even opfrissen voordat je aan tafel gaat. Tijdens het eten kletsen we gezellig met elkaar en zo nu en dan gaan we nog wel eens een drankje doen bij de boulevard. Ze hebben hier heerlijke smoothies. Oja en afgelopen week ging Tim koken en dat betekent: bamischijven en kaassoufflés. Verder eten we hier veel rijst en pasta.
Vorig weekend zijn we vrijdagavond naar de boulevard bij wet en wild geweest en hebben we lekker een cocktail gedronken met elkaar. Veel therapeuten en andere stagiaires zijn daar ook te vinden dus het is altijd wel gezellig. Zaterdag is het tijd voor de was van CDTC en voor de boodschappen. Ze hebben hier bijna alles wat je ook in Nederland hebt dus het is erg verleidelijk om allemaal lekkere dingen mee te nemen. Gelukkig houden Tim en Bregje van chocola en koekjes dus die hebben daar geen problemen mee. Je moet wel na het boodschappen doen als een speer naar huis, want alles smelt hier zo snel. Toen wilde we iets gaan doen en we stonden op het punt om weg te gaan, maar toen vroegen ze van de dolphin academy of we met dolfijnen wilde zwemmen en daar zeg je geen nee tegen. Dus ik had toen mijn eerste swim met alle andere stagiaires. Het was supergaaf om met de dolfijnen in het water te zwemmen en een kus te krijgen en te snorkelen. Daarna zijn we `s avonds lekker uit eten geweest met een mooie zonsondergang.
Zondag was het niet zo best weer dus besloten we naar de aloe vera plantage en de struisvogelfarm te gaan. Met zijn zessen opgepropt in de hete auto gestapt. Gelukkig konden we het in een keer vinden, want de wegen zijn hier niet zo duidelijk als in Nederland. Bij de aloe vera plantage hebben we een korte stop gemaakt, want dat was niet heel spectaculair. Even het winkeltje bekeken en de grote velden met de planten. Daarna meteen doorgegaan naar de struisvogelfarm. Daar even wat rondgekeken en daarna een jeepsafari gedaan. Struisvogels zijn echt nog grote beesten. We mochten de struisvogels ook voeren en dat was wel grappig. Daarna daar nog wat gegeten en bij de vogels gekeken. Ze hadden een soort minipapegaai die steeds op mijn hoofd klom. Als laatste hebben we de dag afgesloten bij de caracasbaai. We wilden eigenlijk snorkelen naar een gezonken boot, maar het water was best ruig en het was best ver zwemmen dus we hebben wat rondgelopen op het strand.
Dit weekend was een onwijs gaaf! Afgelopen week vroeg de dolfijnentrainer of ik mijn eerste dolphin swim op zaterdag wilde, omdat het de komende periode erg druk wordt dus ik was helemaal blij dat ik eindelijk met een van de therapiedolfijnen kon zwemmen. Stiekem heb ik al met twee dolfijnen gezwommen tijdens de sessies wat ook al heel gaaf was. Bij een van de kinderen moest ik een foto maken voor mijn werk en toen werd ik in het water geduwd als grapje, maar ik mocht dan ook een rondje met de dolfijn Papito mee zwemmen. Afgelopen vrijdag bij de laatste sessie van een van de kinderen mocht ik ook in het water, omdat het kind dat bij een ander kind ook zag en ze dat graag wilde dus ik heb ook al een rondje met de dolfijn Chabelita gezwommen. Zaterdag mocht ik zelf kiezen met welke dolfijn ik wilde zwemmen, ik koos voor Kanoa. Kanoa is de jongste dolfijn en de eerst dolfijn waarmee ik gewerkt heb en hij is superenthousiast en hij heeft hele mooie en grote ogen. Tim en Inger gingen mee als mijn fotograaf. Babette, de dolfijntrainster van Kanoa, heeft me veel activiteiten met Kanoa laten doen en naast het zwemmen mocht ik ook snorkelen/duiken met Kanoa, want dat vindt hij erg leuk. Het was fantastisch! Het zijn zulke mooie dieren en je bent totaal niet bang en ik vond het fijn om eens te ervaren wat de kinderen tijdens de therapie allemaal meemaken met de dolfijnen. Ik had de hele dag een smile op mijn gezicht en deze smile werd nog groter toen er weer iemand van de dolphin academy naar de boot kwam om te vragen of we met twee dolfijnen wilden zwemmen, daar zeg je geen nee tegen. Ook hebben we een fotograaf kunnen regelen van de dolphin academy, maar in ruil daarvoor moeten we volgende week pannenkoeken bakken. Ook deze swim was erg leuk met de hele groep interns. We hebben een hoop mooie foto`s gekregen. De dorsal ride was heel gaaf, dan trekken twee dolfijnen je hard vooruit door het water. Daarna wel even checken of je bikini goed zit.. Het komt zelden voor dat we zo vaak gevraagd worden voor het zwemmen met dolfijnen dus we hebben heel veel geluk. Daarna gingen we ons klaarmaken voor de beklimming van de Christoffelberg. We gingen met een groep van 37 mensen (therapeuten en interns van CDTC en mensen van het sea aquarium en de dolphin academy) in het donker de berg beklimmen. De tocht was heel zwaar en sommige stukken waren best gevaarlijk met allemaal rotsen en omdat je weinig ziet moet je goed opletten, maar als je eenmaal boven bent heb je een geweldig uitzicht en was het de trip waard. Ook leuk om dit met een hoop mensen te doen en zo weer nieuwe mensen te leren kennen. Helaas duurde het erg lang voordat we pas thuis waren, want onderweg was er een ongeluk gebeurd met twee auto`s van de groep, maar gelukkig was iedereen oke. Vandaag (zondag) is het dus lekker een rustdag en heb ik wat uitgeslapen. Ik ben nog even wezen zwemmen/snorkelen, maar ik ben nog best moe van gisteren dus nu ga ik verder mijn boek lezen in de hangmat en genieten van het zonnetje.
Liefs Mariska

  • 12 Oktober 2014 - 21:37

    Marie Louise:

    Beste Mariska,
    Wat mooi allemaal wat je ontdekt en ervaart. Geweldig! Ik geniet ook van de foto's op Facebook. Leuk om zo jouw reis, stage te kunnen en mogen volgen.
    Geniet daarnaast ook van Dushi Korsou! Ben je al bij restaurant Golden Star wezen eten aan de Socratesweg? Moet je echt een keer doen. Echt Antilliaans eten. Heerlijk!
    Lieve groeten uit momenteel regenachtig Holland! Marie Louise

  • 12 Oktober 2014 - 22:44

    Martine:

    Wat een leuk en leesbaar verslag, dank je wel daarvoor. Het is leuk om op deze manier je ervaringen een beetje mee te beleven. Ga zo door en blijf vooral heerlijk genieten van al het moois en gezelligs om je heen. Liefs uit Capelle, Martine

  • 13 Oktober 2014 - 16:34

    Lidy De Bree:

    Hoi Mariska,

    Wat een ontzettende leuke dingen maak je mee zeg.
    hele leuke foto s wat gaaf om ook met de dolfijnen te zwemmen.
    Geniet er van en ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Succes met je Duits.
    Groetjes Bert en Lidy

  • 13 Oktober 2014 - 21:37

    Minte:

    Leuk verslag weer en wat een mooie foto's zeg! Heel veel succes met het Duits en tot volgende week! :)

  • 21 Oktober 2014 - 15:38

    Mariska:

    Hoi andere Mariska :-)

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Groetjes van Mariska vanuit een zeeeeeeeeeeeeeeeer regenachtig Hardenberg :-(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Sinds september 2013 ben ik werkzaam als logopedist bij Logopedisch Spectrum Nederland.

Actief sinds 01 Jan. 2016
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 10884

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

27 September 2014 - 09 Januari 2015

Stage Curaçao Dolphin Therapy & Research Center

Landen bezocht: