Sinterklaas is in het land! - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu Sinterklaas is in het land! - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu

Sinterklaas is in het land!

Blijf op de hoogte en volg Mariska

22 November 2014 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Hallo allemaal,

Bij deze een update van de afgelopen twee weken. Vorige week maandag was het weer crazy monday. Het was een drukke dag en het is toch altijd weer even afwachten welke families je gaat behandelen. Je kan van te voren wel de dossiers al inzien. De dossiers bevatten soms heel veel informatie en soms heel weinig. Meestal scan ik het globaal en wil ik zelf een indruk krijgen van het kind de eerste dag samen met de therapeut. Ook haal je veel informatie uit de anamnese op de crazy monday alleen ben ik daar vaak niet bij, omdat ik met het kind aan het spelen ben. Deze periode had ik twee therapiesessies, een jongetje van 5 jaar en een jongen van 14 jaar. Heel leuk om met verschillende leeftijden te werken en beide hadden ook veel communicatie/logopedische doelen dus ik kon weer heel actief meedenken en meehelpen tijdens deze periode. Na de eerst paar dagen ben ik je echt actief bezig met de doelen, het duurt even voordat je een kind leert kennen en duidelijk een plan kan trekken. Ik had veel familyswims deze periode waarbij ik op de kinderen moest passen dus ik heb weer een hoop rondjes door het sea aquarium gelopen en ik heb veel spelletjes gespeeld en dan met name halli galli, het spel met de bel. Mijn therapiekind en zijn broertje vonden het geweldig. Ook heb ik deze periode een rog en een haai gevoerd met de kinderen en dat was best een beetje spannend met van die grote beesten. Er waren deze periode veel Nederlandse gezinnen dus dat was wel weer even fijn.
Op woensdagavond is er altijd live music bij een strand/restaurant genaamd zanzibar. We hadden met een aantal interns, therapeuten en mensen van de dolphin academy afgesproken. Dat was heel gezellig! Heel leuk om `s avonds even te relaxen met de muziek van hier, een drankje op een ligbedje op het strand. In het weekend hadden een aantal interns een duikcursus en besloten Inger en ik om naar Willemstad te gaan, want Sinterklaas moest daar aankomen. Al vroeg stonden wij klaar voor de intocht, helaas leek het wel een beetje op Nederland, want het regende best een tijdje en Sinterklaas liet erg lang op zich wachten, maar toen hij eenmaal arriveerde was het een groot feest. De pieten dansten op de Caribische muziek en er was een heel podium waar ze allemaal optredens gingen geven. Ook hier zijn er gekleurde pieten, wel een beetje gek om te zien. Nadat we pepernoten hadden gekregen en we op de foto zijn geweest met zwarte piet zijn we nog even wezen shoppen. Toen eenmaal de zon weer fel doorkwam, werd het erg warm en zijn we weer terug gegaan richting de boot.
In de winkels kun je ook chocoladeletters en kruidnoten kopen net als in Nederland. Elke week koop ik stiekem wel weer een chocoladeletter.
Ook op zondag hadden een aantal inters duikcursus dus besloot ik een beetje rond te hangen bij het CDTC. Ik heb nog meegekeken bij de dolfijnentraining en een beetje gekletst met wat trainers. Ook nog even naar de dolfijnenshow gekeken. Ik kan de hele dag wel naar de dolfijnen kijken, het blijven zulke mooie dieren en er is een speciale band tussen de mens en de dolfijn, onbeschrijflijk. Aan het einde van de middag ben ik wezen snorkelen bij de onderwaterboot op het terrein van het sea aquarium met Inger. Degene die met ons ging snorkelen had ook vis mee dus het was best wel spannend, want er zitten behoorlijk grote vissen en roggen in het water en die komen dan op je af. Ook zit er een vis van zo`n 180 kilo in genaamd Herbie en die vind ik best wel eng. Gelukkig had die geen honger dus kwam hij ons niet achterna ofzo. De roggen kwamen wel steeds naar je toe, ook bij het voeren van de megaschildpadden en de megahaaien achter het glas. Zo grappig om een haai te voeren, zodra je de vis door het gat in het raam duwt, zuigt de haai hem zo op. De schildpadden waren heel mooi om te zien onder water. Daarna een lekkere warme douch genomen bij het CDTC, die mis ik hier soms wel hoor.
De tweede therapieweek ging best goed, ik mocht ook veel zelfstandig doen met de kinderen en dat was wel heel leuk. De kinderen genoten volop, maar aan het einde van de tweede week werden ze wel een beetje moe. Het is echt heel intensief voor de kinderen om twee weken lang 5 dagen in de week 2 uur lang therapie te krijgen.
We hadden afgelopen week ook weer een verjaardag van een van de kids. Was weer heel leuk, liet de hele sessie met een feestmuts op en het kind bracht een traktatie mee.
Halverwege de week op woensdagavond begon ik uitslag te krijgen over mijn hele lichaam. Dat was geen goed teken, want hier op het eiland heerst de muggenziekte: chikungunya.. Op donderdagochtend werd ik wakker met veel pijn in al mijn gewrichten, van mijn tenen tot mijn vingers en kreeg ik koorts. Dus ja, helaas moet ik er ook aan geloven. Één van de stagiaires heeft het vorige week al gehad en nu heb ik het en nog een andere stagiaire. Gelukkig is het bij mij nog wel draaglijk met ibuprofen en kon ik gewoon werken, maar daarna was ik wel kapot en kreeg ik hoge koorts. Nu is het weekend probeer ik rust te houden en weer op te knappen. Helaas kun je er verder niks aan doen en het kan een week duren, maar het kan ook weken tot een paar maanden duren voordat de pijn weg is. Laten we maar het beste hopen.
Vrijdag gelukkig nog wel afscheid kunnen nemen van de families en leuke sessies gehad met de kinderen.
Inmiddels begint mijn kamer ook voller te worden met de tekeningen en cadeautjes die ik van de kinderen krijg, heel lief. Veel mensen waarderen je inzet en zijn zo blij met de resultaten van de therapie. Het is en blijft mooi en dankbaar werk.

Liefs Mariska

  • 23 November 2014 - 09:36

    Marjoleine:

    Hoi!

    Wat een leuke update weer. Zo leren we ook nog wat van de cultuur aldaar :). Beterschap he, pas goed op jezelf.

    LSN groeten van Marjoleine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Sinds september 2013 ben ik werkzaam als logopedist bij Logopedisch Spectrum Nederland.

Actief sinds 01 Jan. 2016
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 10878

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

27 September 2014 - 09 Januari 2015

Stage Curaçao Dolphin Therapy & Research Center

Landen bezocht: