Vriendinnenbezoek - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu Vriendinnenbezoek - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu

Vriendinnenbezoek

Blijf op de hoogte en volg Mariska

29 Oktober 2014 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Bon dia allemaal!

Inmiddels ben ik al een maand op dushi Curaçao en het gaat erg goed. Mijn stage is top, het weer is lekker, de mensen om me heen zijn erg open en aardig en met de stagiaires is het erg gezellig.
Afgelopen week zijn mijn moeder, zusjes en Frans weer naar Nederland teruggegaan, maar in plaats daarvoor zijn Minte, Marjon en Jessica overgekomen. Het afscheid nemen van me familie was niet leuk, maar ik ben blij dat ik ze hier vanalles heb kunnen laten zien en dat ze een leuke tijd gehad hebben. Deze week heb ik veel tijd doorgebracht met de meiden om ze van alles te laten zien, maar daarnaast hebben ze ook zelf veel rondgereden met hun auto en het eiland verkent. Stiekem ben ik daar wel een beetje jaloers op, want ze hebben misschien wel al meer gezien dan dat ik heb.
Ook hebben ze bij de therapie meegekeken. Dat vonden ze erg leuk om te zien, zo hebben ze echt een beeld bij mijn stage hier met de dolfijnen. Ik kan nog zoveel vertellen over mijn werk hier, maar eigenlijk moet je het gewoon gezien hebben. Daarnaast zijn we doordeweeks lekker uit eten geweest, hebben we wat gedronken, zijn ze gezellig langs geweest op de boot waar ik verblijf en ben ik op bezoek geweest in hun enorme villa.

Afgelopen week was de tweede week van een therapieperiode en ik merk dat je hier al zo snel een band hebt met de families. Het afscheid nemen valt dan ook vaak erg zwaar. Wel blijft het mooi om te zien en horen wat een vooruitgang er is geboekt. Soms zijn het maar hele kleine dingen, maar dat kan al zoveel betekenen voor een familie. Dat je daar als stagiaire een bijdrage aan kan leveren, is zo mooi en dankbaar. Veel families komen volgend jaar ook weer terug om verder te werken aan nieuwe of andere doelen. Deze periode was er een jongen en die was helemaal weg van mij, hij noemt me altijd ka, omdat hij niet zo goed kan praten. Volgens moeder gaat hij mij volgend jaar echt missen als hij weer terugkomt voor de therapie en ik er niet ben. Dat is een superleuk compliment om te krijgen. Deze periode heb ik ook veel aan mijn eigen leerdoelen gewerkt. Ik ben meer te weten gekomen over gedragsproblemen en hoe ik daarmee om kan gaan. Soms moet je wat strenger zijn om een doel te kunnen behalen. Het was heel interessant om hierover te brainstormen met de psycholoog.
De laatste therapiesessies zijn vaak de leukste, want zo ging ik bijvoorbeeld met een meisje van 17 jaar snorkelen bij het sea aquarium met megagrote vissen, roggen en achter glas zie je megagrote haaien en schildpadden. Het was een beetje eng, want er was ook een grote vis (Herbie) van zo`n 200 kilo die ons achterna kwam, maar gelukkig doet hij verder niks.

Op vrijdag na het schoonmaken is iedereen blij dat het weer weekend is. Tijd om Curacao te ontdekken! Vrijdagavond was er eerst een bbq bij het sea aquarium en daarna ben ik samen met een aantal stagiaires en met mijn vriendinnen uit geweest bij Wet en Wild. Dat was heel gezellig.
Op zaterdag hadden we een drukke planning. We zijn eerst naar de blue room geweest. Dat is een grot die je per boot bezoekt. Om in deze grot te komen, moet je een klein stukje onder water zwemmen. Als je dan boven komt, is het helemaal blauw doordat de zon via het water in de grot weerkaatst. Helaas was het bij ons niet zo heel zonnig, maar alsnog was het er superblauw. Het was zo gaaf om te zien. Daarna vaarde we naar een strand en daar konden we snorkelen. Ze hadden daar heel veel koraal en en scheepswrak. Het snorkelen gaat al steeds beter. Ik heb er veel mooie vissen en koraal gezien. Daarna hebben we een patatje gegeten en genoten van het prachtige uitzicht.
Daarna zijn we met de groep doorgereden naar de grote knip. Toen we daar aankwamen, was het net een ansichtkaartplaatje. Het water was zo helderblauw en het strand was zo wit en dan de bergen en rotsen eromheen. Echt supermooi! We hebben daar gezwommen, gesnorkeld en op het strand gelegen. Tijdens het snorkelen was er een hele nieuwsgierige vis die heel dichtbij je zwom.
Daarna zijn we richting de boot gegaan. Vanwege het warme klimaat ben je hier vaak na zo`n dag helemaal gaar dus `s avonds hebben we lekker rustig aan gedaan. Uiteindelijk zijn we nog met iemand van het sea aquarium in het donker naar het sea aquarium geweest. Leuk om in het pikkedonker onderwater te kijken.
Op zondag gingen mijn vriendinnen zwemmen met de dolfijnen. Ik ging mee om foto`s en filmpjes te maken. Het is en blijft zo gaaf om te zien hoe bijzondere interactie er is tussen mens en dolfijn. Ze voelen je heel goed aan. Leuk ook om te zien hoe geweldig Minte, Marjon en Jessica het vonden.
Daarna lekker geluncht met elkaar en dan in de middag gesnorkeld bij het reef. Daar was het echt supermooi! Ondertussen ook een beetje mijn duiktalenten geoefend om mooie foto`s te kunnen maken. Af en toe heb je het idee dat je in een aquarium zwemt met al die mooie gekleurde vissen.
Er is zoveel te ontdekken op dit eiland en onze bucketlist lijkt alleen maar langer te worden. Gelukkig ondernemen we veel in het weekend en genieten we doordeweeks van ons werk met de dolfijnen.

Liefs Mariska

  • 29 Oktober 2014 - 18:05

    Wilma Van Wijk:

    Hoi Mariska,
    Leuk om weer over je belevenissen te lezen
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt
    Geniet er maar van
    Groetjes, Wilma

  • 02 November 2014 - 16:25

    Lidy De Bree:

    Hoi Mariska, Wat leuk om je verhalen te lezen, het is wel duidelijk dat je vreselijk geniet.
    Wat een zalig eiland hè, we worden haast jaloers als we lezen over de grote knip enz.
    Van ons is het al een tijd geleden dat we daar waren, maar alles staat weer duidelijk op ons netvlies.
    Ook dat je van je werk geniet is hartstikke fijn. Ben je er tenslotte niet voor niets.
    Blijf lekker schrijven blijven wij meegenieten.

    Liefs en groetjes Bert en Lidy.

  • 02 November 2014 - 20:02

    Marjoleine:

    Hoi Mariska,

    Wat een gezellig verhaal weer! Leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Hier ook alles prima.

    Veel plezier!

    Marjoleine en Jerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Sinds september 2013 ben ik werkzaam als logopedist bij Logopedisch Spectrum Nederland.

Actief sinds 01 Jan. 2016
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 10874

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

27 September 2014 - 09 Januari 2015

Stage Curaçao Dolphin Therapy & Research Center

Landen bezocht: