Eerste indrukken dushi Curaçao - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu Eerste indrukken dushi Curaçao - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Mariska Wijk - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken dushi Curaçao

Blijf op de hoogte en volg Mariska

03 Oktober 2014 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Bon dia allemaal!

Een eerste berichtje vanuit dushi Curaçao.
Het was een hele lange reis voordat ik eindelijk arriveerde op Curacao. Vanwege een technisch probleem moest ik drie uur in het vliegtuig wachten voordat we konden vertrekken. Dat was een grote tegenvaller. Gelukkig had ik gezelschap. Ik reisde namelijk samen met Bregje, een van de andere Nederlandse stagiaires. Na zo`n 9 uur vliegen landen we dan eindelijk op het vliegveld van Curaçao. Het was even spannend bij de immigratiedienst, omdat ze wat lastige vragen gingen stellen, maar gelukkig is dat goed gegaan.
Tim en Silke kwamen ons ophalen bij het vliegveld en voordat we richting de boot gingen, moesten we nog wat boodschapjes halen, geld pinnen en de was van CDTC ophalen. Ik was behoorlijk moe van de lange reis, maar door alle nieuwe indrukken kreeg ik weer een hoop energie. Toen we aankwamen bij de boot, was er een prachtige zonsondergang. Samen met Bregje deel ik de achterkant van de boot. We hebben een eigen kamer en we delen een wc en douche. Na wat kleine schoonmaak dingen en het inrichten van onze kamer zag het er prima uit. Zeker als je naar buiten loopt, dan heb je een prachtig uitzicht over de zee. Naast onze boot is het zeeleeuwen verblijf dus die kun je goed zien zwemmen. Daarnaast hebben we regelmatig beneden bij de boot bezoek van een paar leguanen.
De eerste nacht heb ik niet zo goed geslapen, ik was om 2 uur `s nachts al wakker en daarna heb ik niet heel vast meer geslapen, toch had ik een heleboel energie, want ik wilde heel graag meer zien van het eiland.
Zondag hebben we eerst uitgebreid boodschappen gehaald voor de hele week, want je hebt weinig tijd om dit te doen op een doordeweekse dag. In de supermarkten hebben ze hier zoveel Nederlandse producten dus dat is wel lekker makkelijk. Ook is het wel grappig om weer in guldens te betalen en dat je gewoon Nederlands kan praten. Hier is het ook gewoon dat iemand de boodschappen inpakt en het naar de auto brengt.
Daarna zijn we wezen snorkelen en zijn we naar het strand geweest. Tijdens het snorkelen heb ik superveel vissen gezien, het was erg mooi, maar het snorkelen zelf moet ik nog onder de knie krijgen.
Het is wel even wennen aan het warme weer, maar gelukkig staat er hier lekker wat wind waardoor het goed uit te houden is.
Heel veel nieuwe indrukken dus al in het weekend. Toen moest de week nog beginnen.
De eerste maandag van een nieuwe periode noemen ze hier crazy monday. Dit is de eerste dag waarop een nieuwe groep kinderen/jongeren/volwassenen starten met hun therapie. De therapie duurt twee weken en ze hebben vijf dagen per week (maandag tot en met vrijdag) twee uur therapie. Op de eerste dag is er ook een intake waardoor je bijna geen pauze hebt. Een zeer intensieve en drukke dag dus om je stage mee te beginnen, maar het is allemaal goed gegaan. Ik werk deze periode samen met twee therapeuten en ik behandel met hun drie kinderen. De therapeuten zijn erg open en aardig en ze helpen je goed net als de andere stagiaires, zij helpen je ook waar dat nodig is. Ik behandel een Duits jongetje van 5 jaar die niet kan praten en die proberen heeft met hoofd-romp balans en met slikken. Ook behandel ik een meisje van 7 jaar die in Nederland twee keer per week logopedie krijgt en die hier is voor mondmotoriek en de fijne motoriek. Als laatste behandel ik een jongen van 12 jaar die uit Nederland komt. Hij zit in en elektrische rolstoel en hij wil graag werken aan het zelfstandig eten, zijn hoofd-romp balans en zijn concentratie. De families zijn erg open en aardig en de kinderen zijn leuk om mee te werken. Na de intake ga je naar binnen voor korte therapiesessie en daarna omkleden en naar het dock toe om te zwemmen met dolfijnen. Het is zo fantastisch om te zien hoe de kinderen reageren op de dolfijnen, ze voelen zich al snel vertrouwd. Heel gaaf om vanaf het dock mee te kijken en te observeren wat er gebeurd. Na het zwemmen vindt er nog therapie plaats op het dock en daarna mogen de kinderen nogmaals in het water bij de dolfijnen. Daarna is het tijd om te douchen, om te kleden en op te ruimen. Terwijl de therapeut met de ouders praat, ruim ik samen met de kinderen op. Het is leuk om te zien hoe ze hier te werk gaan, ze zijn heel creatief. Ook geven de therapeuten mij de ruimte om mee te denken en te helpen. De eerste dag is voorbij gevlogen en de dagen daarna ook. Tijdens mijn pauze ben ik ook al in het sea aquarium geweest en heb ik onder andere roggen, flamingo`s en haaien gezien. Ook zijn er twee babydolfijnen, superschattig! Half december verwachten ze nog een babydolfijn dus wie weet maak ik dat ook nog mee. Verder vermaak ik me wel in mijn vrije tijd. Er is zoveel te zien en te doen op het eiland. Ik kijk ook uit naar het weekend om op pad te gaan. Vorig weekend zijn we nog gezellig uit eten geweest met de hele groep stagiaires bij een mexicaan. Gisteren heeft een van de stagiaires heerlijk Braziliaans voor ons gekookt. Ook is het leuk om na je werk richting de zee te gaan en de zonsondergang te bekijken vanuit het water, heel mooi om te zien!
Al met al is het hier supermooi, het is heel gezellig met de andere stahiaires en de therapeuten het werk is supergaaf en heel leerzaam!

Liefs Mariska

  • 03 Oktober 2014 - 17:53

    Minte:

    Je eerste verslag, leuk! Ik kan me voorstellen dat er een hoop op je af komt, maar zo te zien gaat dat je heel goed af. Alvast een heel fijn weekend, ik ben benieuwd wat je allemaal gaat doen en zien! Enjoy!

  • 03 Oktober 2014 - 21:31

    Wilma Van Wijk:

    Hoi Mariska,
    Leuk om je verslag te lezen.
    Je hebt al heel wat mee gemaakt in een korte tijd
    we kijken uit naar je volgende verslag
    Heel veel plezier en geniet er van
    Groetjes, Wilma

  • 04 Oktober 2014 - 00:36

    Marie Louise:

    Hoi Mariska, leuk om je verslag te lezen. Ik zie wanneer ik mijn ogen sluit seaquarium. Geniet en beleef mooie avonturen op dushi korsou. Ga naar knip, de punda, de bootjesbrug, kik naar de bomen bij het fort, kom je Beatrix in hout gekerft tegen. Maar ook naar west point en de landhuizen. Lieve groeten, geniet en leer veel en beleef mooie momenten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Sinds september 2013 ben ik werkzaam als logopedist bij Logopedisch Spectrum Nederland.

Actief sinds 01 Jan. 2016
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 10868

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

27 September 2014 - 09 Januari 2015

Stage Curaçao Dolphin Therapy & Research Center

Landen bezocht: